5 Eylül 2012 Çarşamba

Markanızın "Sürdürülebilir" Başarısı için Önemli Stratejiler


Artık kurumlar birbirleriyle büyük bir mücadele içinde. Gelişen teknoloji, ihtiyaçlar, bir çok sektörün kendini yenilemesi yönünde itici bir güç oluştururken, bu güçle mücadele edemeyenler yenilmeye mahkum oluyorlar. Böyle büyük bir pazarlama savaşının içindeki ana karakter de marka oluyor. Markanın sürdürülebilir olması ve yükselebilmesi için stratejilerini iyi oluşturması ve doğru noktaları analiz ederek amaca yönelmesi oldukça önemli.

Firmaların bu rekabetçi ortamda birkaç adım önde gidebilmesi, uygulanabilir stratejiler üzerinde kafa yorması ve ciddi bir şekilde harekete geçmesi gerekiyor. Bu önemli aşamada ilerlenebilecek birkaç yol var.

  1-    “Hangi sektörde bulunuyorsanız, sektörün kapasitesinin ve sektörü etkileyen teknolojinin şuan ki ve ilerideki dönemde durumunun analizi.”

Hızla değişen ve gelişen günümüzde üretimin nasıl yapıldığı, ne üretildiği, hangi parçalara ihtiyaç duyduğunuz, hangi müşteri hedef kitlesine hangi hizmetlerle nasıl ulaştığınız, işinizi nasıl tanıttığınıza kadar her şey değişiyor. Bu değişim zamanla olabileceği gibi aniden de gerçekleşebiliyor.



Tüm bu etmenler doğrultusunda müşterilerinizi, çalışanlarınızı, iç ve dış kaynaklarınızın işletmenizdeki önemini analiz edin. Kar ve zarar tablonuzda nerede yer aldıklarına ve bizi ne kadar etkilediğine dair istatistikler yapın ve bunları yorumlayarak çeşitli senaryolar hazırlayın. Başarıya gidecek yolda bu kaynakların kullanılmasıyla ilgili planlamalar hazırlamak her zaman sizin can simidiniz olacaktır. Her adımda ve her değişiklikte karşılaşabileceğiniz durumlara yönelik farklı senaryolar oluşturun.

Gelişen teknolojiye markanız ne kadar ayak uydurabildi? Örneğin inşaat sektöründeki akıllı ev modellemeleri, yeşil teknolojinin projelerde kullanılması gibi inovatif fikirlerle farklılaşmayı markanıza işleyebildiniz mi?

Müşteri memnuniyetini ne kadar önemsediğiniz, bunun için markanızın müşteri değer kavramını nasıl yansıtacağı oldukça önemli

Gün geçtikçe artan yeni markalarla firmanız nasıl mücadele içine girecek? Kendini bu firmalardan nasıl ayrıştıracak?

Bu aşamalardan geçerken sizinle iş ortaklığı yapacak firmaların hangi aşamalarda devreye gireceği ve ne kadarlık bir sorumluluk alacağı da önemlidir.

2- Gerçekleştireceğiniz pazarlama modelinin ürününüzle aynı dili konuşması

Gün geçtikçe çeşitlenen ve gelişim gösteren iletişim kaynaklarının etkisiyle bir çok markanın gerek iç, gerekse dış ortamlarda oluşan diyalogları artmış duruma. Tanıtacağınız ürün her ne olursa olsun pazara çıkarken kullanacağınız slogan kadar iletişim kanallarında büyük önem taşıyor.

Sosyal medyanın kullanılması ve burada yapılan paylaşımlar, yorumlar, blogger yazıları, internette yer almak ve bu mecralarda yapılan değerlendirmeler,  ilgili sitelerde çıkan haberler, bilirkişi cevapları markanın ve müşterilerinin bilgi, birikim ve tecrübelerini anlık olarak bir çok kişiye ulaştırmakta.

Son dönemlerde bir çok firma tarafından daha çok fark edilen sosyal medyanın gücü, firmaların yatırım kalemleri arasında yer almaya başladı. Yıllık pazarlama bütçelerinin büyük bir kısmını bu yönde kullanmaya başlayan firmalar, gelecek dönem tanıtım bütçelerinde bu kaleme de geniş bir pay ayırdılar.

Örneğin küçük bir tanıtım ürünü alabilmek için twitterdan, facebooktan beğenilen sayfalar, yeni takipçilere deneyimi yaşatmanın yanı sıra marka bilinirliliğini de arttırıyor ve müşterilerine tecrübelerini aktarabilecekleri bir platform sunuyor. Bu uygulamanın etkili ve çok hassas olduğu unutulmamalı; çünkü kötü bir deneyim, beklentilerin karşılığını bulamamanın ardında bıraktığı hayal kırıklığı, kişinin bu olumsuz deneyimi çevresindeki en az birkaç kişiye de anlatacağına işarettir.

Müşterilerin artık daha duyarlı, eğitimli ve etkin olması, ürünlerin geleceğini de belirlemekte. Bir marka için müşteri ne kadar önemliyse, bir müşteri için de ürünün kendisinde hissettirdiği duygu da o kadar önemlidir. Müşteriye ulaşmak için atılan her adımda, söylenecek her bir sözün, iletilmek istenen mesajın, markanın tüm birimlerinde de aynı uyum içerisinde hareket ediyor olduğundan emin olmak gerekir. Kazanılan her bir müşteri, markanın büyümesi ve ilerleyebilmesi için oldukça önemlidir. Her müşteri özel hissetmek ister. Bu onun markaya olan bağlılığını arttırır. Unutulmamalıdır ki, istatistikler müşterilerin %94’ünün markayla ilişkisinin devam etmesini ister. Eğer müşterilerinizin beklentilerini daha önceden öngörerek bu konuda harekete geçebilirseniz ciddi bir rekabet avantajı elde etmiş olursunuz.


3- "İnsana Yapılan Yatırım, Yeni Bir Buluş Kadar Önemlidir"

Bir kurumda çalışan bireylerin markaya olan bağlılığı önemlidir. Bu bağlılık nasıl yaratılır? Bu konuda bir çok firma, çalışanı fabrikada çalışan bir makinanın parçası olarak görmekte ve yenisinin her zaman bulunabileceğini düşünmektedir. Her an işinden olabileceğini düşünen şirket çalışanı ne kadar özverili çalışabilir? Ne kadar verimli olur? Yüksek performansla çalışmalarına karşın bulundukları konum, gördükleri değer doğru ölçütlenmiş midir? Sadece becerileri açısından değil, aynı zamanda ruhsal ve duygusal olarak doğru yerlerdeler mi? Markanızın geleceğini doğru konumlardaki çalışanlara mı emanet ediyorsunuz?

Teknoloji her ne kadar gelişse de, bu teknolojiyi geliştiren her aşamasında bulunan yine insandır. Müşteriler ile çalışanlarınızın sürekli irtibat halinde olduğunu göz önüne alarak şu soruları sorun.
  • Çalışanlarınız müşterilerinize nasıl davranıyor?
  • Çalışma şartları nasıl; istenilen performansı sağlayabiliyor mu? 
  • Firma bünyenizde uyumsuzluk çıkaran, çalışanlar arasında kayırımcılık yapan, bütünselliği bozan yöneticiler ya da çalışanlar var mı?

Bu sorular, markanızın insan gücü potansiyelini ve işletmenin büyüme hedeflerini besleme yeteneğini gözden geçirmeniz için sorulması ve hassasiyetle cevaplandırılması gereken sorulardır.

Mevcut bütünsel yaklaşımı çalışanlar arasında nasıl sağlayabiliriz? Şirketimiz bünyesinde çalışan bir ya da bir kaç kişi, markanızı tek başına sırtlayamaz. Bu tek bir kişinin gayreti ve çabalarıyla mümkün değildir. Tüm çalışanlarınızın kendi çıkarlarından ve bireysel egolarından daha çok, markanızın yanında yer almasına özen gösterin. Çünkü markanızın çekirdek değeri, temelin de sağlam olduğunu gösterir. Bu nedenle kurumunuz çalışanlarına hep dış göz olarak, bir müşteri gözüyle bakın.

4- "Markanızın duruşunu iyi belirleyin. Bu duruşun (sözün) yanında sağlam durun."

Firmanızın ilerleyeceği yolu belirlemesi önemli bir stratejik karardır. Markanın "ne yapacağına" dair verdiği söz bunu nasıl yapacağıyla da şekillenir. Kurumun misyonu ve vizyonu bir araya getirildiğinde birbirini desteklemeli, tutarlı olmalıdır. Sözün kalıcı olmasından daha önemli olan uygulanmasıdır. İşletmenizin  içinde belirli davranış modellerinin belirlenmesi, uygulanması gerekir. Bunlar"-mış" gibi yapılmamalı, işletmenin kültürü olmalıdır.

"Markanızın DNA'sını düzgün oluşturmanız engelli varoluşların meydana gelmemesini sağlar."

5- "Markanız size sınırsız kaynak sunar; tabi sizin ona kazandırdıklarınızla"

Bir markanın doğuşu kolay değildir. Temeli iyi atılmayan bir çok marka, doğmaya çalışmıştır ancak sadece DNA'sını doğru kriterlerle  oluşturanlar varlığını devam ettirir. 

Philip Kotler, "Her şey bir markadır" der. Bir markanın doğması, yaşaması demek, insanın var olması, varlığını devam ettirmesi demektir. Ve kazanılan her bir insan beraberinde yenilerini getirir. Bu nedenle insana yapılan yatırım, markanın varlığındaki temel taşlardan biridir. Markanızın hangi durumlarda size geri dönüş sağlayacağını değerlendirin ve uygulayın. 

Jeremy Bullmore, "Kendi zihninde marka değeri yaratmak ve oluşturmak insanoğlunun doğasında vardır. Zihnimizde insanları markalaştırırız, hayvanları markalaştırırız, nesneleri markalaştırırız... Marka denen şey, nesnel bir olgu değildir. Belki milyonun üzerinde bireysel ve öznel değerlendirmeden oluşur. Marka özelliklerin bir uzlaşıdır." der.

Tüketicilerin davranışlarında, satın aldıkları her bir ürün için onun parçası olma isteği vardır. Yani sahipleri oldukları ürünleri kendi markası gibi benimserler ve asıl sahipleriymiş gibi hissetmek isterler. Onlara bu hissi yaşatacak yaklaşımları bulun ve deneyim yaşatın. Çünkü güzel bir deneyim, uzun bir birlikteliktir. Bunları ancak markanın tüm yapı taşları sağlayabilir. Bu nedenle markanızı büyütebilmek için, kendinize ve ekibinize yaratıcı olabilmeleri(bilmek) için fırsat tanıyın. Değer gösterin ve değer görün.

Hiç yorum yok: