Son dönemlerde bir çok kişi görüyorum; konuşamayan, aktaramayan, anlaşamayan. Bunların tek bir nedeni var aslında; İLETİŞİM-SİZLİK. İster aynı dili konuşmadığınızı ifade edin, ister frekans tutmadı deyin, ister biz değil egolar konuşuyor deyin yollar aynı yere, aynı sonuca çıkıyor.
Son yıllarda iletişimin oldukça önemli olduğunu düşünen kurumlar, ileriye daha vizyonel bakabilmek, kurum olarak aynı dili konuşup, aynı duruşu sergileyebilmek ve yaşanan sıkıntıları giderebilmek adına Kurumsal İletişime olan ihtiyacı görüp ilgili departmanlar açmaya başladılar. Ancak ne yazık ki bir çok kurum, ilgili bu birimin hala hangi görev ve sorumlulukları üstlenebileceği konusunda bilgisiz. Bu da departmanların kendi işlerini yerine getirememesine neden olduğu gibi, yeni iletişim problemlerinin oluşmasının da temellerini atıyor.
Bugün eski dosyalarımı karıştırırken elime yüksek lisans tezim geçti. Konu; "Bir Kurumun Kurumsal İletişim Süreci ve Bu Süreçte Kurum Liderinin Rolü". Uzun uzun yazmak dökmek isterim; ama ara ara paylaşmanın daha faydalı olacağı kanısındayım. Bu nedenle çok detaya girmeden, Kurumsal İletişimin Görev ve Tanımdan kısaca bahsedip, Tezimin Sonuç kısmını sizlerle paylaşıp bir çıkacağım ;)
Kurumsal
İletişim Nedir?
“Kurumsal İletişim” kurumlarda iş hedefleri
doğrultusunda ürün, hizmet ve/veya kurum markasının itibar ve entegre iletişim
süreçlerinin tüm sosyal paydaşlar ve kamuoyu nezdinde kurum vizyon, misyon ve
değerlerini yansıtacak şekilde yönetimidir. Kurumsal İletişim ürün, hizmet,
fikirlerin benimsenmesi ve satın alınması konusunda ikna süreçlerini de kapsar.
Kurumsal
İletişim Yöneticisi, Kurumsal İletişim'i şirket içinde hayata geçiren alanında
uzman ve yetkili kişidir. Çalıştığı kurumda Yönetim Kurulu Başkanı, CEO, Genel
Müdür, Genel Müdür Yardımcısı ya da Direktöre rapor eden, kurumun itibarının
yönetilmesi ve paydaşlarla iletişimi yöneten kişi olmakla birlikte, karar alma ve bütçe kullanma yetkisine
sahip, Kurumsal İletişim'den en üst düzeyde sorumlu kişidir.
Şirketin
(kurumun) vizyon, misyon ve değerleri çerçevesinde belirlediği iş hedeflerinin
gerçekleştirilmesi için, stratejik iletişim planının hazırlanması, mutabık
kalınan bu stratejik iletişim planının icra edilmesi ve bu çerçevede yapılan
entegre iletişim faaliyetlerinin ölçümlenmesi ve raporlanmasıdır.
Kurumsal
İletişim Yöneticisinin işini etkin yapabilmesindeki temel nokta, “kurumun temel stratejileri, dönemsel
politikaları, kriz teşkil edebilecek durumlara dair bilgilerine” erişim
kalitesi ile yakından ilgilidir. Kaliteden
kasıt bu bilgileri olabildiğince önceden (kriz vb. durumlarda anında), açık ve
net bir şekilde alabilmesi, yorumlayabilmesi, gerekli hallerde geri besleme
yapabilmesi, tüm bunların sonucunda da kurumun stratejik iletişim planını
oluşturup, etkin yönetebilmesine imkân verir.
Kurumsal İletişim fonksiyonları
içerisinde yer alan iş kalemlerini çeşitli iş kollarından da destek alarak
yürütür.
Kurumsal
İletişim'in fonksiyonları nedir?
Kurumsal Kimlik ve Tanıtım
- Marka değerini koruyacak ve
yükseltecek şekilde, tutarlı ve kurumsal kimliğe uygun (vizyon misyon-kurum
görsel kimliği-belirlenmesi) şekilde yapılmasının sağlanması
- Kurumsal kültürü geliştirmeye
yönelik yazılı, işitsel ve görsel materyalleri hazırlamak, yapım, yayın ve
tanıtım çalışmalarını yürütmek,
- Marka kimliğinin gelişimine ve
tanıtılmasına yönelik Web Tv ve Kurumsal Tv yayınlarının yürütülmesini sağlamak
(Bu çalışmalar konuyla ilgili çözüm ortaklarıyla birlikte özel bütçelerle
yürütülür)
- Kurumsal
Tanıtım Filminin kurum
hazırlanma sürecinde amaca ve hizmete yönelik çalışmaları belirlemek ve ilgili
birimlerle yürütmek
- Kurumsal web
sitesinin planlanan iş süreçlerine ve içeriğe göre yönetilmesi, güncelliğinin ilgili
birimlerle ya da firmalarla sağlanması
- Kurumiçi iletişimi kuvvetlendirici e-bülten,
gazete, dergi hazırlıkları sürecini yönetme
İç/dış İletişim
- Kurum içi ve kurum dışı hedef
kitleye bilgi verme,
- İç ve dış paydaşları arasındaki
iletişimin kesintisiz, sürekli ve düzenli sağlanması için ilgili kurum ve
kuruluşlarla işbirliği yapmak
- Ajans ve diğer iş ortaklarının
hazırladığı işlerin, kurumun iletişim stratejisine uygunluğunu tespit etme,
ajansı ve ilgili çözüm ortaklarını ilgili birimlerden aldığı briefler
doğrultusunda yönlendirme,
- 3rd party olarak adlandırılan ek
hizmet sağlayıcılarla (ajans, matbaa, satış vb) firma içi iletişim ağını
kontrol etmek, ilgili birimler arasındaki iletişimde kurumun iletişim
stratejisine uygunluğunu tespit etmek ve gerekli düzenleme ve uygulamaları
gerçekleştirmek,
Kurumsal İtibar Yönetimi
Kurumsal itibar; bir kurumun en önemli varlıklarındandır. İyi bir kurumsal itibarın birçok faydaları vardır.
Bu faydaları şöyle sıralayabiliriz;
1- Müşterilerini daha kolay etkiler,
2- Marka sadakatini artırır,
3- Kolay ve ucuz kredi bulur,
4- Rekabet avantajları sağlar,
5- Tedarikçiler daha kolay elde tutulur,
6- Kurumsal yapı daha etkin hale gelir,
7- Satış avantaları sağlar,
8- Kaliteli eleman bulmaları kolaylaşır.
Kurumsal itibar; bir kurumun en önemli varlıklarındandır. İyi bir kurumsal itibarın birçok faydaları vardır.
Bu faydaları şöyle sıralayabiliriz;
1- Müşterilerini daha kolay etkiler,
2- Marka sadakatini artırır,
3- Kolay ve ucuz kredi bulur,
4- Rekabet avantajları sağlar,
5- Tedarikçiler daha kolay elde tutulur,
6- Kurumsal yapı daha etkin hale gelir,
7- Satış avantaları sağlar,
8- Kaliteli eleman bulmaları kolaylaşır.
Lider / CEO İletişimi
- Sektör haberlerini takip ederek,
firma yetkililerinin firma hakkında haberlerine yer vermek
- Katlımı gerçekleştirilecek
televizyon, radyo, kongre ve seminer programlarında içeriklerin oluşturulması,
Kriz yönetimi
Gündem Yönetimi
Değişen güncel olaylarla ilgili,
ilgili birimlerin basında yer almasını sağlamak, sektöre yönelik özel
çalışmalar yapmak,
Gündem haberleri ile ilgili
metinlerin hazırlanması için ilgili ajansa/kişiye brief vermek
Etkinlik Yönetimi
- Kurumsal organizasyonların
gerçekleştirilmesinde ilgili birimlerle işbirliği içerisinde yürütmek,
(Fuarlar, Davetler, Özel müşteri ağırlama hizmetleri, Açılışlar(Lansmanlar),
- Kurum kimliğine yönelik özel organizasyonların kurgulanması, ilgili çözüm ortaklarının bulunması ve işleyişin koordinasyonunun sağlanması... (Bu çalışmalar konuyla ilgili çözüm ortaklarıyla birlikte özel bütçelerle yürütülür)
- Kurum kimliğine yönelik özel organizasyonların kurgulanması, ilgili çözüm ortaklarının bulunması ve işleyişin koordinasyonunun sağlanması... (Bu çalışmalar konuyla ilgili çözüm ortaklarıyla birlikte özel bütçelerle yürütülür)
- Sosyal paylaşım siteleri ve diğer
uygun mecralarda, marka iletişiminin gerçekleştirilmesi adına destekte
bulunulması (Bu çalışmayı Sosyal Medya ajansları, iletişim, pazarlama
departmanlarından aldığı briefler ve kurum içi tasarım departmanı desteği ile gerçekleştirir)
-
Kurumasal bilincin geliştirilmesi konusunda ilgili kongre ve seminerlerin düzenlenmesi,
Kurumasal bilincin geliştirilmesi konusunda ilgili kongre ve seminerlerin düzenlenmesi,
Medya/Basın Mensupları İlişkileri
- Basın
ilişkilerini kuvvetlendirici görüşmeler ayarlamak,
- Basın özel
davetler düzenlemek,
- Basın özel
etkinlik (fuar, kongre, seminer vb) organizasyonlarını gerçekleştirmek,
- Basın
bülteni, özel röportajlar, sektör ile ilgili çeşitli haber içeriği oluşturma
(iletişim, pazarlama, mimar, ik, finans, satış konuları) ve bu içeriği
ajans/metin yazarına ileterek kurum kimliğine uygun yazılar hazırlatma
- 1 yıllık
pozitif basılı haber yayın süresini, internet haber girişlerini, sosyal medya
beğeni oranlarını yönetim ile belirlenen oranda arttırma ve aylık, 3 aylık, 6
aylık ve 1 yıllık periyodlarla raporlanmasını sağlama
KSS (Kurumsal Sosyal Sorumluluk)
Üniversiteler, sivil toplum
kuruluşları ile marka bağlılığını kuvvetlendirici sosyal sorumluluk projelerini
hayata geçirmek, gönüllü katılımlı sosyal sorumluluk projelerinin yürütülmesine
destek sağlamak ve sosyal taraflarla iş birliği içinde bulunmak
Kurumsal İletişim Başlığı Altında
Görülebilen Diğer Fonksiyonlar
Kurumsal Sponsorluklar / Spor-Sanat
Faaliyetleri Yönetimi (Şirkete özel)
TEZİMİN SONUÇ KISMI DERKİ;
Küresellesen dünya
ve kızışan rekabet koşulları nedeniyle kurumların yasamlarını devam ettirebilmeleri
için daha çok efor sarf etmeleri gerekmektedir. Kurumsal iletişim, bir kurumun
tam anlamıyla kurum haline gelmesinde belirleyici bir faktördür. Denilebilir
ki; kurumsal iletişim ne kadar işlevsel ise kurumlar da o ölçüde işlevsel hale
gelecektir.
Kurumsal iletişimin
işlevsel hale gelmesinde ise kurumda söz sahibi olan, kurumların gidecegi yönü
tayin edebilen liderlere büyük görevler düsmektedir.
Hayatın
hiçbir evresinde iletişime girmeden yasayamayan insanlar, bu özelliklerini
içinde bulundukları kurumlarda da devam ettirmektedirler. Tek baslarına
gerçeklestiremedikleri şeyleri bir kurum çatısı altında gerçeklestirmek için
bir araya gelen bireyler, amaçlarını belirleme ve bu amaçlara ulasma noktasında
iletişime gereksinim duymaktadırlar. Böylece kurumsal iletişim süreci de ortaya
çıkmaktadır. Kurumsal iletişimi, sadece kurumları oluşturan bireyler açısından düşünmek
bir eksikligi dogurur. Kurumsal iletişim, kurum açısından da düşünülmelidir.
Çünkü, kurumun da çalışanları ile iletişime girmeye ihtiyacı vardır. Bu bağlamda
kurumsal iletişim, hem kurumun kendışi hem de kurumu oluşturan bireyler için
kaçınılmaz bir öneme sahiptir.
Kurumsal iletişim,
modern dünyada, rekabet şartlarının ağırlaştığı piyasa koşullarında, kurumların
ayakta kalabilmeleri için yaşamsal değere sahiptir. Kurumun hem dış çevrede nasıl
tanındıgı, bilindigi, hatırlandıgı; hem de çalışanlarının gözünde nasıl bir
yere sahip olduğu önemli bir konudur. Kurum çalışanlarının bulundukları kurumun
felsefesini bilmesi, kurum amaçlarından haberdar olması, kendilerini bu amaçlar
doğrultusunda çalısmaya motive etmeleri, bulundukları kurumda mutlu olmaları,
ancak etkili ve ideal bir kurumsal iletişim düzeniyle gerçekleşir.
Bu nedenle
kurumlar, ilerlemek, gelişmek, büyüyebilmek için bazı hedefler saptamalı,
planlar, stratejiler geliştirmelidir. Bu belirlenen noktalara ulasabilmede ise
en alt çalışanından üst kademe yöneticisine kadar kurumun üyesi olan herkese
görevler düsmektedir. Hedefleri saptayanlar yöneticiler olsa da bunları alt
kademe çalışanlar olmadan gerçeklestirebilmeleri olanaksızdır. O halde en alt
kademe çalışanından en tepe yöneticisine kadar tüm kurum üyeleri arasında bir
diyalog ve etkileşimin olabilmesi bir zorunluluktur ve kaçınılmaz bir durumdur.
Bu noktada kurumsal iletişimin önemi ortaya çıkmaktadır. Kurumsal iletişimin etkin
biçimde gerçeklesmesi için de insanları bireysel özellikleri ile etkileyebilen,
bilgi birikimi yüksek, insani özellikleri gelismis liderlere ihtiyaç
duyulmaktadır.
Başarılı bir
kurumsal iletişim, çalışanları mutlu etmekte, onlara değerli olduklarını ve kendilerine
değer verildigi hissini aşılamakta, iş doyumu ve performansı artırmakta,
kurumun iç isleyişini düzene sokmakta, görev ve sorumlulukların şablonunu
ortaya koymakta, böylece oluşabilecek olası aksaklıkların ortadan
kaldırılmasında yardımcı olmaktadır. Günümüzde kurumların başarısı, kendi
içinde bütünlesebilmesinden geçmektedir. Kurumsal iletişim ise bu yönde bir
bütünleşmenin sağlanmasında üzerinde durulması gereken en etkili araçtır.
Liderlerin
her şeyden önce birer iletişimci olması, etkili iletişim becerilerine sahip
olmaları gerekmektedir. Lider ile çalışanlar arasındaki iletişimin güçlü
olması, kurumsal iletişimin de güçlü olacagı sonucunu beraberinde getirir.
Liderler, kurumda önemli görevlere sahiptirler. Liderler, kurum çalışanları ve dış
çevre için önemli hedefler saptarlar. Saptanan bu hedeflere ulasmak için ise iletişime
ihtiyaç vardır. Belirttigimiz kurumsal bütünlesmenin sağlanmasındaki en önemli
görevlerden biri lidere düsmektedir. Lider ise bu bütünlesmeyi
gerçeklestirirken bünyesinde var olan etkili iletişim becerileriyle insanları
pesinden sürükler. Liderlerin önemli özellikleri arasında takım ruhu oluşturma
ve çalışanları belirlenen amaçlara motive etmek yer almaktadır. Bu durum da
ancak iletişim sayesinde gerçeklestirilebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder